Pizza retró

pizza retro A visszatekintés a tudatos fejlődés egyik alappillére. Mit csináltunk helyesen és mit tehettünk volna jobban? Vajon milyen szabályaink támogatnak bennünket és milyen szabály hiányzik? Tudtunk -e tanulni az elmúlt időszakból?

A visszatekintés – retrospektiv meetingek nagyon változatosak tudnak lenni, ha az alapkérdést hordozzuk és válaszokat gyűjtünk. A klasszikus, népszerű, elterjedt módja a válaszok gyűjtésének, amikor a facilitátor egyik oldalon a jó dolgokat gyűjti, a másik oldalon meg a javítandókat, majd egy rövid sorbarendezés után a legfontosabbakhoz konkrét feladatot rendel. Ez a retró módszer egyszerű és gyakran működik is.

Azt tapasztaltam viszont, hogy a csapat aktuális feszültségei, problémái, nehézségei valamint a csapattagok hangulata, zártsága ismeretében érdemes kísérletezni más formátumokkal is. Az eltérő forma olyan válaszokat és gondolatokat hoz a felszínre, amit a megszokott retró már rég eltemetett és olyanok is megnyílnak, ha pl. nem szóban hanem írásban lehet megnyilvánulni, akikhez addig nem volt kulcs.

Az egyik kedvenc retró formátumom a Pizza retró. Akkor működik jól, ha egy összeszokott csapattal vágunk bele, akik között magas a bizalmi szint (ezt egy másik játékkal könnyen ellenőrizhetjük) és egy intenzív időszakon vannak túl. Akkor érdemes alkalmazni, ha rendelkezésre áll egy nagy tábla (sima flipchart kicsi ehhez). Talán ez a leginkább gondolkodós változat, ezért nem érdemes túlhasználni. Kéthavonta érdemes elővenni.

Előkészületként rajzoljuk fel a pizzát a 6 szelettel:

  • Elismerések
  • Izgalmak
  • Panaszok/javaslatok
  • Új infók
  • Kihívások
  • Kívánságok

Kezdjünk az elismerésekkel, ez segít az alaphangulat megalapozásában. Megkérjük a csapattagokat, hogy kis cetlikre (postitekre) írjanak elismeréseket csapattagoknak, vagy csapaton kívülieknek (konkrét személyeknek). Segíthetünk nekik azzal, ha a táblára felírjuk, hogy: Köszönöm, hogy…, Gratulálok…, Jó volt az…, Örülök hogy…

A cetliket gyűjtsük össze, majd véletlenszerűen osszuk szét és kérjük meg őket, hogy egynként hozzák ki a táblához a náluk lévő elismerést és a pizzaszereltbe ragasztás előtt hangosan olvassák fel.

Az izgalmak szeletnél gyűjtsük össze a tényadatokat. Mik történtek az elmúlt időszakban? Mi okozott izgalmat? Ez segíti az emlékezést.

A panaszok-javaslatok rész általában a leghosszabb, itt fontos, hogy segítsünk abban, hogy a panaszok egyben egy javaslattal együtt kerüljenek fel a táblára. A javaslat lehet egy teendő, vagy új szabály, vagy vállalás. Jó, ha van felelőse és  határideje is…

Új infók szelet hívókérdése: Mit tanultunk, mire jöttünk rá az előző időszakban? Mik voltak a fontos felismerések magunkkal, a termékünkkel, a piacunkkal vagy technológiákkal kapcsolatban?

Kihívások szeletnél a jövő felé fordulunk. Mi vár ránk? Milyen nehézségek várhatóak? Mire kell felkészülnünk?

Kívánságok szelet kerül a végére, és ez segít abban hogy a retró pozitív hangulattal záródjon. A hívókérdés itt az lehet, hogy: Ha lenne egy varázshalad vagy tündéred, mit kívánnál tőle (a csapat céljainak elérése a fókusz)?

RSS -en követheted a hozzászólásokat.