Érték készítés

Sok céges weboldalon látható az a néhány menüpont, amit brit kutatók statisztikái szerint csupán véletlenül nyitnak meg a látogatók. E furcsa menüpont a következő neveket szokta viselni: Küldetésünk, Jövőkép, Vízió, Értéknyilatkozat, …
Ez az írás arra próbál rávilágítani, hogy mire is valók a fentiek és miért foglalkozunk most mi is ezekkel az Arkonnál.

A vezető szerepkörben dolgozók egyik fontos feladata, hogy meghatározzák azt a jövőképet, amiért a cég létezik, ami felé halad. Képzeljük el egy csapat teljesítmény túrázót, akik egy nagy erdőben barangolnak (mondjuk valahol a Hargitán). Egyik rét vagy fensík vonzóbb mint a másik, a csapat lassan halad, hiszen minden elágazásnál el kell dönteniük hogy merre tovább. Talán furfangos stratégiákat ötölnek ki, vagy az érzéseikre hallgatnak, de az valószínű hogy útjuk fentről nézve kacskaringósnak és irányítatlannak tűnik. Egészen addig amíg rá nem ébrednek arra hogy szükség van egy fő célra, egy irány kijelölésére. A Küldetés, Vízió, Jövőkép sarkcsillagként segíti a csapatot fókuszálni az irányra. Csábítások, kínálkozó lehetőségek ugyanúgy kínálkoznak ezután is, csakhogy a fókuszált csapat már nehezen téríthető el és gyorsan képes dönteni az elágazásoknál. Kutatások azt igazolják, hogy a következetes célratartás az egyik legfontosabb ismérve a kiemelkedő, kiváló szervezeteknek.

Ahogy a túrázók tovább haladnak, ráébrednek hogy sok bennük a közös. Hogy vannak olyan értékeik amit büszkén kikiálthatnak a rengetegnek. Hogy az értékek meghatározhatják a hangulatukat, és viszonyukat az erdővel.

Az elmúlt időszakban a vezetőségi csapat sokat dolgozott az Arkon értékek megfogalmazásán. Arra jöttünk rá, hogy egy jó értékrend sokmindenben segíthet minket. Például:

  • segíti, gyorsítja az alapvető döntéseket
  • következetes működést tesz lehetővé
  • egységes elköteleződést biztosít
  • erősíti a bizalmat befelé és kifelé is
  • számonkérhetővé tesz
  • hasonló embereket vonz
  • visszajelzéseknél mankó
  • új munkatársaknál segíti a beilleszkedést

Miután meghatároztuk hogy mire is jó az értéknyilatkozat, összegyűjtöttünk sok sok példát. Felismertük hogy vannak jó értéknyilatkozatok és pocsék értéknyilatkozatok.
Néhány példa a szerintünk vacakokra:

  • A … egységes és innovatív csapatától folyamatosan megújuló szakértelmet követel.
  • Elsődleges feladatunk vevőink minél magasabb színvonalú kiszolgálása.
  • Legyünk tudatában, hogy a nyereség a jövőbeli sikerünk záloga

Példák a szerintünk jó, vonzó értékekre:

  • We believe that we’re on the face of the Earth to make great products.
  • A … küldetése az, hogy a világ információt rendszerbe szervezze, és mindenki számára elérhetővé és hasznossá tegye.

A példák elemzése után megpróbáltuk meghatározni hogy a jókat mitől érezzük jónak. A következőket találtuk fontosnak:
Milyen a jó értéknyilatkozat?

  • Egyszerű és korrekt
  • Könnyen értelmezhető, de nem túl általános
  • Hiteles
  • Egyedi, tükrözi a vállalat személyiségét
  • Határozott
  • Mély meggyőződésen alapul
  • Vonzó, megnyerő, szexi

A következő lépés egy nagy, össznépi ötletelés volt, amikor cetliken összegyűjtöttönk mindazt az értéket ami eszünkbe jutott az Arkon kapcsán. A sok sok cetlit ezután csoportosítottuk és sóhajtottunk egyet, mert ezután jött a neheze.

Kiderült számunkra az, hogy a jó értékrendek sok szervezetnél eléggé hasonlóak. Valójában ugyanazokat az alapelveket, gondolatokat forgatják, egyéniesítik.

Egy sor döntést kellett hoznunk, hogy a mi értéknyilatkozatunk megfogalmazása hogyan tehető egységessé és jóvá. A következő szabályokat határoztuk meg:
Mik a mi értéknyilatkozat alkotó alapelveinek?

  • Főcím és bontás – ezt a struktúrát éreztük a leghatékonyabbnak, hiszen egy rövid de velős mondattal megragadhatjuk a lényeget és további néhány mondattal egyértelművé tehetjük
  • Lehető legrövidebb – a rövidebb a jobb elvet próbáltuk követni és addig rövidítettük a mondatokat, amíg ezt sérülésmentesen lehetett
  • 500 szó – az jó értékek vizsgálata során azt tapasztaltuk hogy nem tartalmaztak bonyolult összetett szavakat, lehetőleg egy 500 szavas alapszótárból dolgoztak
  • Triviális, nem körülíró fogalmazás
  • Az üzenet legyen „aha”
  • Érzelem bele! Lélek
  • Max 1 vessző – összetett mondatoktól óvakodtunk
  • Aktív és „mi” – hogy minél több érzelmet és elkötelezettséget sugalljunk, a mondatokat aktív szerkezetűre alakítottuk és belecsempésztük magunkat

Az igen kimerítő alkotómunka eredményét sajnos még nem tudom megmutatni. A készülő értékeink fele már fogyasztható állapotban várakozik arra, hogy a másik felét is elég jónak érezzük. Mutatok egyet azok közül, amiket már elég jónak érzünk:

Rengeteg dologgal nem foglalkozunk azért, hogy a legfontosabb dolgokkal foglalkozhassunk.

Rajongunk az innovációért, de csak azt fejlesztjük, ami a küldetésünk irányába visz.
A hiedelmeket meghallgatjuk, a megérzésekben bízunk, a méréseknek hiszünk.
Tudjuk, hogy a tervezésbe fektetett idő megtérül a fejlesztésben.
Szeretjük az ötleteket, de a felhasználóink számára csak az jelent értéket, ami meg is valósul.

RSS -en követheted a hozzászólásokat.